fredag 29 maj 2015

Hemgjord nutella


Att göra hemgjord nutella är inte svårt alls och den blir otroligt god med en tydlig nötsmak och är mindre söt än köpt nutella. Du behöver en bra matberedare som klarar av att mixa i flera minuter. Min matberedare är inte superbra men den klarar att göra nötsmör ändå, jag stannar då och då när jag mixar så den får "vila" lite. Eftersom den inte är så effektiv blir det inte ett helt slätt nötsmör utan man kan ana små nötbitar, lite crunch helt enkelt! Det tycker jag bara är gott. 

Något som är viktigt att tänka på är att nötterna ska mixas längre tid än man kan tro, tills konsistensen är ganska lös. Ingen olja behöver tillsättas utan nötterna kommer att släppa ifrån sig olja under mixningen. När kakaon tillsätts kommer den att bli lite fastare. Justera mängden sötma efter eget önskemål. 

Jag använder rå kakao i den här nutellan. Rå kakao har många hälsofördelar jämfört med den vanliga kakaon som har blivit upphettad. Den råa kakaon innehåller antioxidanter och skyddar vår kropp mot så kallade fria radikaler. Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskas i och med att den råa kakaon sänker blodtrycket och vidgar blodkärlen.  

Jag använder nutella som topping på pannkakor, brer på knäckebröd och scones och toppar min havregrynsgröt. Det finns säkert fler användningsområden :-) 


Recept en liten burk: 

200g hasselnötter 
2 msk (rå) kakao 
3 msk honung/lönnsirap/kokossocker (jag tog både lite lönnsirap och lite kokossocker) 
En nypa flingsalt 

Sätt ugnen på 200 grader. Bred ut hasselnötterna på en plåt med bakpapper på och sätt in i ugnen 4-6 min. Passa noga för de bränns lätt! Låt de svalna  några minuter och häll sedan över nötterna i en ren kökshandduk, gnugga med hjälp av handduken av skalet på de flesta nötterna, det gör ingenting om det blir lite skal kvar på en del.  

Lägg ner nötterna i en matberedare och börja mixa. Det kommer ta ca 5-10 min innan det är klart. Nötterna kommer efter en stund börja släppa ifrån sig olja så att det så småningom bildas ett krämigt nötsmör. Du behöver stanna mixern några gånger och skrapa ner blandingen från kanterna. Det ska vara riktigt krämigt, ej torrt, när det är klart. Tillsätt då kakao, sötning och en nypa havssalt. Mixa en liten stund till. Din goda nutella är nu klar! Klicka ut i en ren glasburk och förvara i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar