söndag 17 maj 2015

Rabarberkaka med kardemumma och vanilj

Idag är det söndag och sista dagen på långhelgen som har varit. Jag har tillbringat kristihimmelsfärdshelgen på landet och fyllt på med härlig energi ifrån den friska luften. Det är underbart att vakna varje morgon av fågelkvitter och en och en annan tupp som galer. Vakna tidigt, kliva i gummistövlarna och gå ut i det daggvåta gräset som är så grönt vid den här tiden på året.





Jag som bor i lägenhet uppskattar verkligen att byta miljö och komma till en plats där det är tyst och få lyssna till naturens läten som är extra intensiva under våren. Läten som i stan dränks och uppslukas av alla andra ljud, bilar och människor som bor tätt. På landet är man närmre naturen och uppfattar dess skiftningar på ett helt annat sätt. Idag regnar det och det är något speciellt med smattret mot taket och den klara, friska luft som regnet för med sig. Det är också ett perfekt tillfälle att krypa ner under täcket och skriva ett blogginlägg :-)

Egentligen hade jag tänkt ta en paus ifrån bakandet den här helgen men så fick jag syn på rabarbern som växer på tomten och kunde inte låta bli att plocka några stänger, särskilt som jag spanat in ett recept av Linda Lomelino på en rabarberkaka som kändes omöjlig att motstå. Den blev precis så god som jag trodde, om inte ännu bättre! Underbar smak av nystött kardemumma, vanilj och så den lite syrliga rabarbern. Den bjöds till efterrätt igår kväll och hela formen tog slut i ett nafs. Jag serverade kakan med vispad grädde. Det blev några rabarberstjälkar över och av dem gjorde jag en ljuvlig rabarberkompott som jag också smaksatte med vaniljstång och kardemumma, receptet på den kommer i ett senare inlägg.



Jag köper alltid kardemummakärnor när jag ska använda kardemumma i ett recept, när jag sedan stöter kärnorna i en mortel blir smaken och doften så mycket mer intensiv än om jag hade använt redan finmald kardemumma. Jag använde vaniljstång till min kaka men äkta vaniljpulver går lika bra.







Rabarberkaka med kardemumma och vanilj, ca 6-8 portioner

3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk nystött kardemumma
en nypa salt
100 g mjukt smör
drygt 1 dl socker
ett stort ägg, rumstempererat
1 krm vaniljpulver eller 1/2 urskrapad vaniljstång
1,5-2 dl mjölk, rumstempererad

150 g rabarber, tvättad och skuren i 5 cm bitar
(använd tunna stjälkar eller skär grövre stjälkar i tunna strimlor, annars kommer rabarbern sjunka ner till botten vilket inte gör något för smaken men det ser vackrare ut om den håller sig mer uppe på kakan)

1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj en pajform eller springform, 22-25 cm i diameter.
2. Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och salt i en skål.
3. I en större skål, vispa smör och socker tills det blir krämigt. Tillsätt ägg och vanilj och rör tills det blir en jämn smet.
4. Tillsätt mjölmixen och mjölken i omgångar och och rör försiktigt med en slickepott tills allt är väl blandat. Justera mängden mjölk efter hur smeten ser ut, den ska inte vara för rinnande eller för fast.
5. Häll över smeten i formen och lägg de tunna rabarberstjälkarna i ett fint mönster över kakan. Strö lite strösocker över.
6. Baka kakan i ugnen i 10 minuter och sänk sedan temperaturen till 150 grader och baka klart i 40-50 minuter tills den blir gyllenbrun och provstickan du sätter i är torr.
7. Servera med vispad grädde!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar