söndag 10 maj 2015

Små mandelkakor med maräng



Smaken av mandel i bakverk är något som jag uppskattar mycket. De här små kakorna är saftiga och får extra mandelsmak ifrån mandellikör. I orginalreceptet, ifrån Birgitta Rasmusson, är kakorna gjorda på mandelmassa. Jag hade inte mandelmassa hemma så jag valde att göra dem på mandelmjöl som jag blandade med honung. Nu i efterhand kommer jag dock inte ihåg hur mycket mandelmjöl och honung som jag tog.... Men min gissning är att de blir ännu godare med mandelmassa!

ca 8-10 minikakor

150g mandelmassa
75 g smör
2 ägg
2-3 droppar mandellikör eller bittermandelolja
50 g mandelspån

2 äggvitor
1 dl socker

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan och blanda med rumsvarmt smör och rör smidigt. Tillsätt äggen ett i taget och fortsätt röra. Smaksätt med likör, var försiktig så att du inte tar för mycket. Häll över smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter. 

Strö över mandelspån och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Lösgör kakan ifrån kanten och låt svalna. Ta ut kakor med ett runt mått. 

Blanda äggvitor och socker i en värmetålig skål. Placera över en kastrull där du har sjudande vatten, se till att bunken inte nuddar vattnet och att kanterna sluter tätt mot kastrullen. Vispa med handvisp tills marängen blir tjock och fast. Häll över marängen i en spritspåse med en liten fin tyll, spritsa ut små rosor på kakorna. Avsluta med att bränna av rosorna med en gasolbrännare. Mina "rosor" blev mer som "kluttar", antagligen hade jag behövt vispa marängen en stund till :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar