fredag 15 maj 2015

Raw chokladbitar med hallongömma


De här ljuvliga små "choklad"bitarna gjorde jag en kväll när jag plötsligt blev sugen på något sött. Till min glädje hade jag alla ingredienser hemma och de blev klara på nolltid. De smälter fort i kontakt med handens värme men jag serverade dem på fat och åt med sked så jag slapp det problemet. Välj det nötsmör du själv vill eller ta olika. Jag tog jordnötssmör och det passade perfekt ihop med hallonen. Se till att välja ett jordnötssmör av bra kvalitet, det ska inte innehålla några tillsatser eller socker utan endast jordnötter. Titta också på om de rostats innan samt om salt är tillsatt. I så fall behövs mindre salt i chokladsmeten. 

Förvara godbitarna i frysen och ta fram ca 15 min innan de ska ätas. 

Till 10 st:

1 dl kakao
1 dl kokosolja av bra kvalitet 
0,5 dl agavesirap
En nypa havssalt 
Mandelsmör eller jordnötssmör eller annat nötsmör 
10 st färska eller frysta hallon 
10 st små pappersformar, jag tog minimuffinsformar

Smält kokosoljan på mycket svag värme på spisen tills flytande. Rör i kakao, agave och havssalt. Fyll botten på formarna med lite smet och ställ in i frysen i ca 10 min tills de stelnar. Ta ut och klicka på en bit nötsmör och tryck dit ett hallon. Skeda över resten av smeten och låt stelna i frysen minst 15 min. Ta ut dem och skär dem gärna mitt itu, de ser så vackra ut med hallonet inuti. 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar