måndag 11 maj 2015

Favoritbollar med kaffe på chokladbollens dag





Chokladbollar med nötter som bas gör jag ofta och äter som ett mellis eller gott kvällsfika. Nötbollar med kaffe och kakao i är nog en favorit :-) Här kommer ett bra recept där jag har använt mandlar som bas. Igår gjorde jag mandelmjölk och då blir det alltid nötmjölksrester kvar i form av finhackade mandlar. Mandlarna har varit blötlagda över natten vilket gör att de passar bra i dessa nötbollar, då har man blivit av med de svårsmälta enzymerna. Om man inte har mandlar går det lika bra med tex cashewnötter.

Nöt-och kaffebollar, ca 8-10 st:

ca 1,5-2 dl mandelrester efter att ha gjort nötmjölk eller ca 1 dl andra nötter
6 färska dadlar
3 msk kakaopulver
1 dl kokosflingor
4 msk starkt kaffe
1 msk kokosolja
eventuellt honung till sötning
kokosflingor att rulla i

Mixa mandelresterna med övriga ingredienser till en fuktig massa. Om den känns för torr, tillsätt mer kaffe och/eller kokosolja. Jag tog inte i någon honung i mina nötbollar eftersom jag har tänkt äta dem som mellanmål. Till fika kan det vara godare om de är lite sötare. Forma bollar och rulla dem i kokos!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar