onsdag 13 maj 2015

Kycklingfilé med örtdressing och rostade rotfrukter



Till vardags vill jag ha enkla och lättlagade rätter som ändå känns fräscha och näringsrika. Det kan vara svårt att hitta inspiration och variation i rätterna men jag brukar oftast utgå ifrån rostade rotfrukter, sötpotatis eller quinoa/ris och sedan lägga till kycklingfilé eller laxfilé samt en kall sås eller dressing. Om man rostar lite extra rofrukter kan man mixa rätterna till en soppa dagen efter.

Det här lättlagade receptet är riktigt gott. Jag gjorde en marinad som jag hällde över kycklingen efter att jag tillagat den. Mycket gott! Det är också smidigt eftersom rotfrukterna går att variera beroende på vad du har hemma i kylen. Recept inspirerat av bydiadonna.femina.se

4 pers:

4 kycklingfiléer
rapsolja

1,5 dl olivolja
0,5 dl balsamvinäger
salt
peppar
3 vitlöksklyftor
färsk timjan

morötter
sötpotatis
palsternacka
rödlök
sparris
brysselkål

Skala rotfrukterna och skär i stavar, skär sparrisen mitt på och brysselkålen mitt itu. Dela rödlöken i klyftor. Lägg allt på en plåt och ringla över olivolja samt salta. Ugnsrosta i 200 grader i ca 35 minuter.

Bryn kycklingfiléerna på båda sidor i en stekpanna i rapsolja, de ska få lite färg. Lägg över i en ugnsform och sätt in i ugnen (jag satte plåten med rotsakerna längst ner i ugnen och kycklingen över) i cirka 25 minuter eller tills innertemperaturen är 72 grader. Låt dem vila i några minuter innan du skivar dem. Blanda under tiden ihop olivolja, balsamvinäger, pressad vitlök, hackad timjan och salt och peppar. Lägg på ett stort fat eller på varsina tallrikar upp rotfrukter först och sedan kycklingfiléerna, ringla över dressingen på kycklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar