fredag 22 maj 2015

Läskande smoothie- och fruktglass



Äntligen börjar glassäsongen närma sig! Jag blir ofta sugen på glass med fräsch smak, så i veckan experimenterade jag med lite olika frukter som bas och skapade två glassar utan socker och laktos. Den ena är en smoothieglass med mango, banan, kiwi och kokosmjölk och den andra är en isglass med vattenmelon och lite honung som sötning. Till de här glassarna går det att använda precis vilka ingredienser man vill och resultatet blir så gott! Tänk dig att äta en god glass och samtidigt få i dig bra med näringsämnen.

Isglassformar finns att köpa lite överallt, jag köpte en variant i silikon på panduro där ena långsidan är "öppen". Det var 4 formar och man fick även med ett gäng med glasspinnar. Jag är nöjd med formarna men vill gärna ha en variant där man häller i glassen underifrån, då kan man skapa olika lager. När jag gjorde mina glassar utgick jag ifrån vad jag hade i kylen och använde det. Det händer ganska ofta att det ligger lite frukter i kylen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av. Då blir det perfekt att mixa en glass av dem!

Jag hade en bit med kärnfri, söt vattenmelon som jag mixade med lite vatten och honung. Jag hällde i smeten i två formar och ställde sedan in dem i frysen i ca 15 minuter. Därefter lade jag försiktigt riktigt tunna klyftor av kiwi längs ena långsidan och ställde in dem i frysen igen.

Jag hade en halv färsk mango kvar i kylen, den mixade jag i min blender tillsammans med banan, kiwi, lite kokosmjölk samt vaniljpulver och honung. Kokosmjölken kan lika gärna ersättas med mandelmjölk eller färskpressad saft ifrån apelsin. Det blev en härlig, tjock smoothie så när jag hade hällt över smeten i formarna kunde jag lägga på kiwiskivorna direkt utan att de riskerade att sjunka ner till botten av formen. Glassarna fick ligga i frysen till dagen efter men de går säkert att äta redan efter några timmar. De blir till ett läskande mellanmål eller en hälsosam dessert! Och är dessutom vackra att titta på med sina färger.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar