måndag 25 maj 2015

Frusna smoothieglassar med kokos och granatäpple

En ny vecka har startat och tiden bara rusar fram! Nu när kvällarna är så ljusa och det är grönt, vackert och fåglarna kvittrar passar jag på att vara ute i naturen så mycket jag kan efter jobbet. Då samlar jag på mig av ny energi och njuter av den krispiga luften som såhär på våren ofta är lätt att andas efter regnskurar och kyliga nätter. Härligt!





I helgen gjorde jag jättegoda smoothieglassar som vi åt som efterrätt till vår frukost ;-) Det kändes lyxigt och gott. Basen i mina var krämig kokosmjölk men vilken mjölk som helst går att använda. Jag har alltid banan hemma i frysen, jag skalar och skär i några bitar som jag lägger i matlådor i frysen. På så sätt finns alltid banan hemma och när den varit frusen blir det extra krämiga smoothies! När jag gjorde glassarna tog jag inga mått utan hällde bara i lite ingredienser så receptet blir på ett ungefär. Om du väljer en mjölk som inte är så krämig som kokosmjölk kan du behöva tillsätta mer banan för att glassen ska bli tillräckligt tjock. Smaka även av så att den har tillräckligt med sötma för din smak innan den hälls i formar. :

Till ca 2 små smoothieglassar:

1,5 - 2 dl krämig kokosmjölk
ca 0,5 banan, frusen
2 msk granatäpplekärnor eller tex blåbär eller hallon
1 tsk honung
muffinsformar i silikon

Mixa kokosmjölk, banan och honung i en mixer till en krämig, tjock konsistens. Smaka av om sötman är tillräcklig, annars tillsätt lite mer honung. Ta fram muffinsformarna och fördela granatäpplekärnorna i botten på formarna. Häll över glassmeten i formarna, fyll nästan ända upp. Stick försiktigt ner glasspinnar eller ett sugrör (som du har klippt mitt itu så det blir lite kortare) i mitten av formen. Justera så att pinnen/sugröret hålls på plats av granatäpplekärnorna. Sätt försiktigt in smoothieglassarna i frysen och låt de vara ca 6 timmar. Ta ut dem och ta bort silikonformen. Njut!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar