måndag 1 juni 2015

Amerikanska pannkakor

De här amerikanska pannkakorna är ett lite mer klassiskt recept och det passar för dig som kan äta gluten och laktos eftersom de innehåller dinkelmjöl samt filmjölk. Jag tycker personligen att det är ett av de bättre recepten på amerikanska pannkakor som jag har testat och jag har testat en hel del ;-) 


Som tillbehör serverade jag nutellan som jag gjorde tidigare i veckan, ekologiska blåbär samt lönnsirap och en kräm av turkisk yoghurt och blåbärspulver. Ett frosseri i goda tillbehör! Självklart serverar du pannkakorna med precis det du vill. Ibland kan inspirationen tryta lite så här är några förslag: 

* Valnötter, tinade, lätt mosade hallon och honung 
*Kokosmjölk, den krämiga delen som du vispat en stund, limeskal samt lite av saften och lönnsirap 
*Björnbär, kokosflingor och lönnsirap 

Recept till 2-3 pers: 

1 ägg
2,5 dl filmjölk
1,75 dl siktat dinkelmjöl
0,5 dl mandelmjöl 
1,5 msk kokosmjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk kokossocker eller honung 
0,5 tsk salt 
2 msk smält smör 

Vispa upp ägget och blanda ner filen. Blanda i en annan bunke mjöl, bakpulver, salt och socker. Vänd ner den torra blandningen i den blöta och rör noga men försiktigt, bakpulver vill inte blandas för länge. Tillsätt smöret och blanda. Stek pannkakor i ett plättjärn eller en stekpanna i smör. Njut! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar