måndag 20 april 2015

Hälsosam frukost utan mjöl, socker och mjölk


Sedan jag började byta ut vetemjölet i bakverk, pannkakor och scones mot alternativa mjölsorter är det svårt att gå tillbaka igen. Efter att jag har ätit vanliga pannkakor med sylt eller amerikanska pannkakor, där vetemjöl i båda fallen är en bas i receptet, känner jag mig ofta trött och seg. Men när jag äter till exempel pannkakor där mandelmjöl och kokosmjöl är basen så får jag istället mer energi och betydligt fler näringsämnen!

Sockret som göms i tillbehören till pannkakorna har också en stor del i den trötthet som man känner efter måltiden. Det finns det mycket att göra för att på ett enkelt sätt minska sockret. Sylt innehåller ofta en stor mängd tillsatt socker och bara genom att byta ut sylten mot bär blir det ett helt annat näringsinnehåll. Det går bra att ta frysta bär som man tinar och rårör med lite honung eller lönnsirap för att få lite sötma. Alternativt göra chiasylt då man blandar tinade bär med chiafrön och sedan låter fröna suga åt sig av vätskan och bilda en sylt. Banan och lite mandelsmör och valnötter kan vara ett annat alternativ. Kiwi, granatäpple och lönnsirap är också riktigt gott på pannkakorna.

Se upp med sockerfällorna i vardagen som till exempel sockrad yoghurt, flingor och halvfabrikat. När du börjat rensa ut dessa får du själv kontrollen över hur mycket socker du vill få i dig. Du kommer snabbt märka att ditt sötsug minskar och det kommer tillslut bara att krävas en liten mängd av det söta för att du ska känna dig belåten. 

I helgen gjorde jag glutenfria amerikanska pannkakor med mandelmjöl och kokosmjöl (se receptet under fliken april) Till det blev det smoothie baserad på havremjölk, frysta bär och banan. De här tre ingredienserna som en bas i smoothien är en bra början, sedan tillsätter man valfria ingredienser för att få en god, näringsrik smoothie som ger massor av energi! Jag brukar blanda i lite grönt pulver från till exempel spirulina för att ytterligare öka näringsinnehållet. Dadlar, saft ifrån apelsin eller clementin och honung är bra för att få lite sötma och dessa ger till skillnad från socker även andra näringsämnen och i dadlarnas fall även fibrer. Mandelsmör och havregryn kan tillsättas för att få en lite mer stabil smoothie som ger bra mättnad. 

Många är känsliga mot laktos och vill byta ut mot komjölken mot annan mjölk. Det kan vara svårt att välja bland alla alternativa mjölksorter som har dykt upp i butikerna. Tyvärr finns det tillsatt socker och en del andra tillsatser i många av de olika sorterna. Därför väljer jag att göra min egen mandelmjölk för att slippa tillsatser. Det är enklare än man kan tro och blir så gott! (se recept under fliken april) Oatly har en ekologisk havremjölk som är riktigt god och utan tillsatser. Den är ofta bas i mina smoothies!

Ha en bra vecka och ta hand om er! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar