söndag 12 april 2015

Glutenfria amerikanska pannkakor med banan och blåbärskräm

Idag är det regnigt, blåsigt och riktigt ruggit väder ute. Perfekt alltså för en härlig söndagsbrunch! Få saker är så goda till brunchen som amerikanska pannkakor.  Jag experimenterar med olika ingredienser för att hitta den perfekta konsistensen och smaken. Den här varianten med mandelmjöl var riktigt god! Mitt plättjärn är perfekt för amerikanska pannkakor. Se till att smörja ordentligt, stek på låg värme och ha tålamod innan du vänder så att de hinner bli klara och håller ihop. I plättjärnet blir det fin form på pannkakorna och man får plats med många samtidigt.




Till ca 6-8 små pannkakor: 

1 ägg
1/2 dl grädde
1/2 dl mjölk
1 dl mandelmjöl (ibland tar jag hälften mandelmjöl och hälften dinkelmjöl)
1 msk kokosmjöl
1 msk kokosflingor
1/2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 nypa salt

Vispa ägg, grädde och mjölk. Blanda alla torra ingredienser i en separat skål. Tillsätt till äggblandningen och blanda försiktigt. Låt svälla några minuter medan plättjärnet blir varmt. Stek i kokosolja eller smör. Stek pannkakorna på ganska låg temperatur och låt dem långsamt bli genomgräddade.

Till pannkakorna gjorde jag en kokos- och blåbärskräm. Jag tog ca 0,5 dl krämig kokosmjölk (Garants i rosa förpackning är min favorit) och vispade med elvispen tillsammans med 2 krm blåbärspulver. Sedan tillsatte jag lite kokosflingor. Jättegod topping till pannkakorna tillsammans med banan och rejält med lönnsirap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar