onsdag 22 april 2015

Grön ärtsoppa med ingefära, lime och kokosmjölk

I mitt kök är soppa med varierade tillbehör till lunch eller middag relativt vanligt förekommande. Så har det inte alltid varit för mig. Jag är uppväxt i en familj där vi har idrottat väldigt mycket och då har soppa inte ansetts vara tillräckligt mättande eller ge tillräckligt med näring för att orka med träningen. Till viss del lever det här kvar och jag behöver planera ingredienserna och tillbehören till soppan väl för att se till att alla näringsämnen finns med och måltiden inte känns för lätt. Med bra planering går det att få till en bra soppmåltid även till en aktiv familj.

Vid de tillfällen när middagen blir lite lättare så brukar jag ta kvällsfika lite senare på kvällen i form av gröt (låter konstigt men är faktiskt gott!), smoothie eller äggsmörgås till exempel. Eftersom det är så gott att äta skadar det inte att lägga till ett extra mål ibland!

Soppa gjord på gröna ärtor är både enkelt att tillaga och gott! I det här receptet får soppan lätt smak av ingefära, lime och kokos. Som tillbehör hade jag surdegsbröd med räkor och aioli. Jättegott och perfekt vardagsmat eller en snabblagad helglunch!



Till 4 portioner: 

250 g djupfrysta ärtor
0,5 gul lök
en liten bit ingefära
3,5 dl vatten + 1 msk grönsaksbuljongpulver
1-1,5 dl krämig kokosmjölk
Ca 0,5 tsk sambal oelek
saft och zest från 0,5 lime

Koka upp vattnet och buljongen. Hacka lök och tillsätt tillsammans med ärtor och ingefära. Låt sjuda under lock ca 5 minuter. Tillsätt kokosgrädde, sambal och lime och mixa slät med stavmixer. Värm upp igen och servera med valfritt tillbehör!

2 kommentarer:

  1. Åh det låter gott! och smidigt. Jag lagar alldeles för lite soppa. Glömmer liksom av det och sen varje gång jag äter det så tänker jag att det måste jag göra oftare.
    Det här receptet ska jag provlaga i helgen!
    Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, jättelätt att glömma bort alla goda soppor man kan göra! Vad kul att du ska testa receptet :-) Jag tyckte det var jättegott!

      Radera