söndag 26 april 2015

Acai bowl med banan och bär



Acai är ett bär med högt näringsvärde, hög andel antioxidanter, vitaminer och mineraler och även bra fettsyror. Det toppar listan av superfrukter! När bäret snabbfryses behålls näringen och eftersom det inte går att få tag i färska acaibär i Sverige så är det ett bra alternativ.

Acaibowls har börjat bli populärt nu i Sverige och serveras även på en del restauranger till frukost eller mellanmål. Laktosfri, glutenfri, sockerfri och jättegod; det är lätt att förstå att den har blivit populär! Jag åt en acaibowl på mysiga restaurangen koffie i Stockholm och gillade den mycket, därför blev jag glad när jag hittade fryst acaipuré i min närmsta livsmedelsaffär! Märket är macacos och den kom i 4 portionspåsar á 100g.

Acai bowl

1 portion

100 g fryst acai
1 banan
lite frysta eller färska bär, jag tog några färska jordgubbar
eventuellt 1 tsk honung

Ta fram acai-påsen ur frysen några minuter innan du mixar, så den hinner tina litegrann. Den ska fortfarande vara fryst när du mixar för att få bra konsistens. Jag mixade med stavmixer för jag tycker det kan vara svårt att mixa i blendern utan vätska. Lägg allt utom honungen i en bunke och mixa, försiktigt i början och se upp för skvätt! När allt är mixat tillsätter du honung och rör runt. Häll upp i en skål och servera med granola och valfria bär eller tex banan och passionsfrukt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar