torsdag 4 juni 2015

Ugnsrostad sötpotatis med belugalinser och citron- och chilidressing


Sötpotatis är en favorit hos mig som vardagsmat. Både god, lättlagad och vacker och med ett bra näringsinnehåll. Den är egentligen inte alls en potatissort som namnet antyder. Det är en ört som tillhör familjen vindeväxter. Näringsmässigt är den ganska lik vanlig potatis men har lite mer fibrer och ett lägre GI än vanlig potatis. Dessutom innehåller sötpotatis betakaroten (förstadium till vitamin A) och kalcium. 

Belugalinser ger bra proteiner till rätten och gör att den passar bra för vegetarianer. Jag skulle nog ha lagt till lite fetaost också om jag hade serverat den som ensamrätt, nu hade jag istället stekt kycklingfilé som tillbehör. 

Ca 3-4 portioner 

1,5 - 2 dl belugalinser 
400 g sötpotatis, skuren i bitar 
1 finstrimlad röd chili
1 msk olivolja 

Dressing:

1/2 citron, skal och saft, 3 msk olivolja, 1 msk japansk soya eller tamari, en bit finhackad chili, 1 krm chilipulver, 1 tsk salt. Jag hade i finhackad, färsk koriander också men det kan uteslutas eller bytas ut mot persilja. 

Sätt ugnen på 200 grader. Koka linserna enligt anvisning på förpackningen och låt svalna lite men de ska fortfarande vara ljumma när du blandar i dressingen. Lägg sötpotatis, chili och olja i en ugnsform och krydda med salt. Rosta i ugnen tills mjuk, ca 20 minuter. Blanda ihop dressingen och vänd ihop med linserna och sedan med sötpotatisen. 

Toppa med exempelvis oliver, tomat och avocado. Jag hade jordgubbar i också och fick lyxen att äta alla själv, då min sambo tycker att frukt och bär inte ska blandas med mat :-) Servera med stekt kycklingfilé eller fetaost. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar