torsdag 25 juni 2015

Havregrynsgröt med tvist


Havregrynsgröt är en av mina favoritfrukostar! God och mättande och med bra näringsinnehåll, särskilt om man tänker till kring tillbehören. Här kommer mina bästa tips för att göra gröten lite mer näringsrik, intressant och god! 

Först och främst; socker. En sockrad sylt som topping hade jag gärna när jag var yngre men nu är det färska eller frysta frukter och bär som gäller. Det är så lätt att få i sig socker utan att man kanske tänker på det eller själv har valt det. Sylt, sötad fil eller yoghurt, flingor, halvfabrikat, kryddblandningar... Ja i allt möjligt! Bli sockerpolis under en dag och undersök om du hittar några dolda sockerfällor i din kost.  

Nu när de svenska jordgubbarna är i säsong är det såklart lyxigt och gott att toppa gröten med dem. En annan favorit är ekologisk banan. Kanel är också obligatoriskt, antingen i gröten när den kokas eller ovanpå. Kokosflingor och kanske söta, lätt kolasmakande mullbär är också gott.  

Så till själva kokningen! Jag brukar ofta koka grynen med hälften vatten och hälften havremjölk eller mandelmjölk. På så sätt tycker jag att den blir mer krämig och god. Jag brukar riva i lite färsk ingefära i kastrullen också och ibland dadlar som ger bra sötma och fibrer. Även rödbeta och morot går bra att riva i utan att det ger speciellt mycket smak men det ökar såklart näringsinnehållet. Jag serverar ofta gröten med havremjölk eller mandelmjölk. 

Det var mina gröttips, testa gärna! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar