lördag 20 juni 2015

Midsommar med Västerbottenpaj och hemgjord sill






Midsommar, en av de vackraste helgerna på året. I år är jag i Hälsingland, Hassela, över midsommarhelgen. Här, med naturen inpå knuten, trivs jag som bäst. Jag längtar tills jag kan köpa ett hus och få uppleva naturens speglingar på närmre håll. Bara att sticka fötterna i ett par tofflor och gå utanför dörren. Här i Hassela njuter jag nu av en intensiv grönska, spegelblankt vatten och fåglarnas sång i gryningen. 

Jag bidrog med Västerbottenpaj och basilika- och citronsill till midsommarlunchen. Jag gjorde även en förrätt i små snapsglas: löksill, ägg, gräslök, ärtskott (allt finhackat) och lite skirat smör som hälldes över. Dekorativt och gott! Även pajen och sillen blev mycket goda och jag tänkte dela med mig av receptet till pajen samt sillen här. Sillreceptet är inspirerat av Leila Lindholm. 





Västerbottenpaj 8-10 bufféportioner 

125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten 

4 dl riven lagrad ost, tex Västerbotten 
3 ägg
2 dl mjölk 
1 dl grädde 
1/2 tsk salt 
pep
ev lite chilipulver 

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop smör och mjöl i en bunke, tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i en pajform och kyl ca 30 min. Nagga med en gaffel och förgrädda i ugnen ca 10 min. 

Vispa ihop ägg, mjölk, grädde och kryddor. Tillsätt den rivna osten och rör om. Häll över i pajskalet och grädda i mitten av ugnen 25-30 min. Ta ut och låt svalna lite innan du äter.   


Basilika- och citronsill

2 pkt 5-minuterssill
2 msk sweet chilisås
1 kruka basilika 
1/2 klyfta vitlök
3 dl grekisk yoghurt
Skal av 1 citron, finrivet
1,5 msk olivolja 
Flingsalt och svartpeppar

Häll av sillen i en sil och låt all vätska droppa bort. Skiva den i sneda bitar. Blanda sweet chili, hackad basilika, riven vitlök, yoghurt, citronskal, olja och kryddor. Blanda sillen med såsen och fyll en väl rengjord burk. Den kan ätas direkt men kan med fördel serveras efter 1-2 dagar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar