tisdag 23 juni 2015

Ljuvliga trippelbitar med kokos, choklad och blåbär



De här ljuvliga små munsbitarna är inte bara vackra att se på utan innehåller också mycket gott för kroppen. Blåbärspulvret och den råa kakaon innehåller massor av antioxidanter. Bitarna passar för veganer och innehåller varken gluten, laktos eller raffinerat socker. De är förvånansvärt enkla att göra och passar perfekt som gåva så här i sommartider när man går bort på middag eller kalas. Eller så är de för goda för att ge bort.... Förvara i frysen och ta fram när du blir sugen.

I receptet har jag använt något som heter Creamed coconut.  Den kallas också för kokoskräm och består till 100 % av ekologisk kokos. Helt enkelt kokosnötskött i koncentrerad form! Skillnaden från kokosmjölk är att i kokoskrämen är all vätska urpressad. Kolla alltid på innehållsförteckningen när du köper kokosmjölk, det ska bara stå kokos och vatten, inga tillsatser behövs. 


Jag har inte hittat någon återförsäljare till Creamed coconut, köpte på nätet (bodystore) Gick smidigt att beställa! Jag skulle tro att det går bra att ersätta denna med riktigt tjock kokosmjölk. Det ska jag testa nästa gång. 




Ingredienser Trippelkokosbitar: 

1 pkt/ 200g Creamed coconut 
2 msk kokosolja 
3 msk lönnsirap 
2-3 tsk rå kakaopulver 
2-3 tsk blåbärspulver (jag använde Kung Markattas)

Creamed coconut är fast i rumstemperatur så du behöver lägga den med plasten kvar i en skål med varmt vatten några minuter. När den har mjuknat klipp upp ena långsidan och kortsidan och skeda ut allt innehåll i en liten kastrull. 

Med mycket låg värme på ska du nu sakta smälta kokoskrämen, tillsätt kokosoljan så att den också smälter. Rör om ofta. När allt är smält rör du i lönnsirapen. 

Fördela blandningen jämnt i tre små skålar. Addera kakaon till den ena och blåbärspulver till den andra och lämna den tredje som den är. Nu ska du börja skapa dina lager! Ta fram mjuka iskubformar i valfria former. Jag startade med blåbärslagret. Fyll upp formarna till en tredjedel. Sätt in i frysen 10 min så det stelnar lite. Ta ut och lägg på kokoslagret på nästa tredjedel. Upprepa sist med chokladlagret. Frys ytterligare en stund tills de går att ta ur formarna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar