onsdag 30 september 2015

Lingonsylt

Under min uppväxt har vi alltid gått mycket i skogen och plockat bär och svamp. Bären vi har koncentrerat oss på har varit blåbär. Lingon har vi faktiskt väldigt sällan plockat. 

I helgen när jag var i Bergslagen fanns det så mycket lingon och de smakade så gott så det var helt omöjligt att inte ägna en stund åt att plocka. Fokus på vår promenad var att plocka höstkantareller så till lingonen ägnade vi bara några minuter, ändå fick vi ihop nästan en liter! Vilken tillfredsställelse det var att plocka lingon jämfört med blåbär, burken vi hade med oss fylldes så fort med de röda bären och det följde inte med några blad som det ofta gör vid blåbärsplockning. 



Foto av @jessiyey

Nu har jag för första gången kokat lingonsylt och den blev mycket god. Lingon konserverar sig själv med sockret naturligt och de innehåller pektin som gör att konsistensen blir lite geléaktig. Jag hade i lite citronsyra för att det ger frisk smak och mina lingon hade ganska mycket vätska i sig så citronsyran hjälper sylten att stelna. Om du ska äta sylten inom några veckor håller den fint med bara socker. 




En stor burk lingonsylt eller två mindre :

1 liter rensade lingon
4 dl socker 
ev. 1 dl vatten 

1. Sterilisera burken/burkarna i ugnen ca 15 min på 100 grader. 
2. Häll i lingonen i en gryta och rör runt medan du låter dem koka upp försiktigt. Koka försiktigt i ca 8 min så bakterier dör men pektinet i bären inte kokar sönder. 
3. Om sylten kokar torrt och börjar brännas kan 1/2-1 dl vatten behövas
4. Rör i sockret tills det löst sig och eventuellt en tsk citronsyra. Rör om och låt koka två minuter till. 
5. Häll upp i de varma burkarna och sätt på locket, låt svalna innan du ställer in i kylen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar