lördag 12 september 2015

Amerikanska pannkakor med dinkelmjöl

Mitt favoritrecept på amerikanska pannkakor, otroligt god helgfrukost! Tillbehören går att variera efter säsong och smak, jag hade ekologiska blåbär, (för det finns inga färska att plocka längre) kokosflingor, lönnsirap och en blåbärskräm. Jag avslutade med att strössla lite frystorkade hallon överst :-)

Pannkakorna håller ihop fint i stekpannan och är lätta att vända men se till att inte bli för ivrig att vända, när ovansidan börjat stelna till lite och små luftbubblor bildas brukar det vara dags att vända. Jag gräddade mina pannkakor i ett plättjärn eftersom jag gillar när de är lite mindre och de blir då också fint runda. En vanlig stekpanna går såklart också bra. 


Recept till 2-3 pers: 

2 ägg, gärna ekologiska
2,5 dl filmjölk
1,75 dl siktat dinkelmjöl
0,5 dl mandelmjöl 
1,5 msk kokosmjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk kokossocker eller honung 
0,5 tsk salt 
1 krm vaniljpulver
2 msk smält smör 

Vispa upp äggen och blanda ner filen. Häll i honung eller kokossocker. Blanda i en annan bunke mjöl, bakpulver, salt och vaniljpulver. Vänd ner den torra blandningen i den blöta och rör noga men försiktigt, bakpulver vill inte blandas för länge. Tillsätt smöret och blanda. Stek pannkakor i ett plättjärn eller en stekpanna i smör. Njut med valfria tillbehör! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar