torsdag 23 juli 2015

Granola

Jag är i Sverige igen efter min resa till Albanien. Även om jag njöt mycket utav värmen och att kunna sola och bada (39 grader hade vi som högst) kändes det skönt att komma hem till svalare temperaturer och framförallt att kunna sova på natten! 

Under resan saknade jag verkligen våra svenska frukostar. Vitt bröd och marmelad var ok några dagar men jag tröttnade ganska snart. En av de saker jag saknade mest från det svenska frukostbordet var min favoritgranola. Den finns alltid framme hemma eftersom vi äter den så mycket, på fil eller yoghurt och på chiapudding. En ny omgång var det första jag gjorde när jag kom hem :-) 


Det som är bra med den här granolan är att man kan ta de frön, nötter och gryn som man har hemma i skafferiet. Det behöver inte vara en viss sort. Därför varieras receptet lite men här är en bra grund: 

1 liter gryn, jag brukar ta havregryn och rågflingor 
1-2 dl linfrön 
1 dl solroskärnor 
1/2 dl pumpakärnor 
1/2-1 dl valnötter 
eventuellt andra nötter 
torkade tranbär, gojiibär och/eller mullbär 
kanel, ca en matsked 
1/2 dl rapsolja 
1/2 dl honung 
1/2- 1 dl pressad saft ifrån apelsin eller äpplejuice (utan tillsatt socker) 

Blanda allt utom de torkade bären i en stor bunke. Se till att allt blir genomfuktat.
Strö ut på en plåt med bakpapper på och sätt in i ugnen på 175 grader i ca 20 min. Passa noga när du rostar så den inte bränns. Du behöver röra om en till två gånger för att rostningen ska bli jämn. Låt svalna lite och blanda sedan i torkade bär. Förvara i lufttät glasburk eller plåtburk. 


Perfekt som present i en fin påse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar