lördag 4 juli 2015

Fläderblomssaft med citron samt en god drink

I år fick jag vänta ovanligt länge på flädern eftersom det har varit så svalt. Ivrigt väntade jag tills de första träden fick blommor och fick äntligen ihop de klasar jag behövde till årets saft. Två stora flaskor och en lite mindre blir det av den här satsen. När man väl har gjort saft kan man, förutom att dricka den som den är, till exempel göra goda drinkar, muffins och flädersirap till pannkakorna. 

Fläderblomssaft med citron

45 klasar färska fläderblommor
skal och saft av 3 citroner
1 1/2 liter vatten
2 liter strösocker
4 tsk citronsyra

1. Lägg blomklasarna i en bunke (kolla så flädern inte har fått löss på sig, skölj då noga) och tillsätt rivet citronskal och saft
2. Koka upp vattnet och rör ner strösocker och citronsyra så att sockret löses upp, häll vätskan över blommorna.
3. Täck bunken med en tallrik och låt saften stå svalt i tre dygn, rör om någon gång per dag
4. Koka upp och sila saften genom en finmaskig sil
5. Häll upp saften i desinficerade (sätt in dem i ugnen 10-15 min på 100 grader) flaskor, fyll dem ända upp till kanten och tillslut väl
6. Förvaras kallt och spädes efter smak, cirka 1+4


En snabbgjord, läskande och bubblande fläderdrink gör du genom att blanda lika delar gin med flädersaft och sedan fylla upp glaset med önskad mängd bubbelvatten. Jag krossade även två jordgubbar som jag mosade med saften innan jag hällde på gin och vatten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar