onsdag 26 augusti 2015

Italienskt buffé

I helgen bjöd jag på Italiensk buffé för att fira min födelsedag. Det känns lite extra roligt tycker jag att ha ett tema på kalaset och dessutom gillar jag att det blir en röd tråd i rätterna och att smakerna passar ihop. 

15 personer kom på kalaset och det kan vara svårt att beräkna hur mycket som går åt, jag ger några tips längre ner. Det som är viktigt tycker jag är att hellre ta i i överkant och få mat över än att maten tar slut. 

Detta bestod menyn av:  

Tilltugg:
Bresoalarullar med citron och mascarpone
Bruschetta med bönröra och rostad paprika 
Alkoholfri fläderbål

Buffé:
Två pastasallader, den ena med basilikapesto och den andra med tomatpesto 
Melonbåtar med prosciutto 
Dubbelmarinerad fläskfilé
 Päron- och spenatsallad med valnötter och citronricotta
Verdesås
Ca 400g salami och lufttorkad skinka 
Baguette 

Dessert: 
Pannacotta med hallon och lime 
Italienska mandelskorpor 

När du ska beräkna mängder behöver du ta hänsyn till hur många rätter du ska göra. Pastasallad är bra att göra mycket av eftersom det är en bra bas som folk kan ta mycket av. Vid en buffé som min kan du räkna med ca 50-75 g okokt pasta per person. Köttmängden om du tänker servera runt två kötträtter på buffén bör vara 75-100 g per person. 

Nu tänkte jag dela med mig av några av recepten! Jag har valt ut favoriterna som blev de båda tilltuggen som serverades när gästerna kom, fläskfilén och spenatsalladen. 



Bresaolarullar 

140 g bresaola av bra kvalitet 
1 burk mascarpone (250 g) 
1 kruka basilika 
Finrivet skal av 1 citron 

Lägg ut bresaola omlott på ett bakplåtspapper så att skivorna nästan täcker pappret. Bred på mascarpone (det är lätt att bresaolan går sönder så bred på försiktigt) Toppa med basilikablad och citronskal. Rulla tätt ihop till en rulle och slå in i bakplåtspappret. Förvara i kylen och skär upp till servering. 



Bruschetta med bönröra och grillad paprika 

2 röda paprikor 
1 burk vita bönor, 400 g
1 vitlöksklyfta 
Lite färsk basilika 
1 msk citronsaft 
Salt och peppar 
15 baguetteskivor
Olivolja 
Ruccola eller färsk spenat 

Sätt ugnen på 250 grader. Skölj och dela paprikan på hälften och ta ur kärnhuset. Lägg med skinnsidan uppåt på en plåt och rosta högt upp i ugnen ca 20 min tills skalen börjar bli svarta. Låt svalna lite och dra bort det yttersta skalet med en liten vass kniv. Skär paprikan i små bitar. 

Skölj bönorna väl i kallt vatten. Mixa dem med stavmixer med pressad vitlök och basilika. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. 

Rosta eller grilla bröden och pensla med olivolja. Fördela ruccola eller spenat på bröden. Klicka på bönröra och fördela paprika ovanpå. Avsluta med lite nymald svartpeppar. 



Päron- och spenatsallad med valnötter och citronricotta 

100 g valnötter 
4 päron, skivade tunt med mandolin eller osthyvel 
1/2 burk ricotta
1/2 citron, rivet skal och saft
5 msk olivolja 
2 msk vit balsamvinäger (mörk går också bra) 
2 påsar färsk spenat á 70 g
50 g parmesan, hyvlad med potatisskalare 
Salt och peppar 

Sätt ugnen på 180 grader och rosta nötterna gyllenbruna på en plåt, ca 8 min. Direkt när du hyvlat päronen, lägg skivorna i en skål med kallt vatten blandat med några citrondroppar (så de inte mörknar) Blanda ricotta, citronskal- och saft och smaka av med salt och peppar i en skål. Blanda vinäger, olivolja, salt och peppar i en stor bunke och lägg i spenat och päron i bunken och blanda väl. Lägg upp salladen och klicka på citronricotta samt strö över parmesan och nötter. 



Dubbelmarinerad fläskfilé 

Marinera gärna två dar före festen. 

1,5 kilo fläskfilé (jag köpte 2 st á ca 800g)

Marinad 1 
2 vitlöksklyftor, krossade 
1 dl vatten 
2 dl matlagningsvin, vitt
1 dl olivolja 
1 tsk torkad timjan 

Vispa ihop ingredienserna. Lägg ner köttet och låt marinera ett par timmar, helst över natten. Ta upp och torka av köttet. Sätt ugnen på 175 grader. Bryn köttet i en stekpanna i olja på båda sidor och lägg över i en ugnsform. Sätt in en stektermometer i den tjockaste delen och  stek klart i ugnen ca 20-30 min tills temperaturen är 70 grader.  

Marinad 2 
1 vitlöksklyfta, hackad 
1 röd chili, finhackad
3 msk soja
3 msk balsamvinäger
1 1/2 dl olivolja 
3 msk finhackad persilja 
Salt, peppar 

Rör ihop marinad två medan fläskfilén är i ugnen. Lägg ner det varma köttet marinaden, i dubbla plastpåsar. Låt gärna stå i kylen minst ett par timmar i marinaden och vänd några gånger. Skiva upp i tunna skivor och lägg på fat. Ringla över marinaden och dekorera med lite färsk persilja. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar