torsdag 6 augusti 2015

Blåbär och kantareller

Ända sedan jag var liten har jag älskat att gå i skogen och plocka blåbär och svamp. Det finns något så avkopplande med det. Att vara här och nu och njuta i stunden av den rena luften i skogen och de naturliga ljuden runt omkring. Av familjens sällskap och det behagliga småpratet men även av tystnaden när man går en bit bort och hittar ett eget ställe att plocka på. Och sedan så klart; en skål med blåbär och mjölk till frukost. Blåbärspaj med vaniljglass. Doften av nystekta kantareller. Lyxen av att lägga kantareller på smörgåsen. Då njuter jag! 


I år verkar det vara ett strålande år för både blåbär och kantareller. Jag har redan hunnit med att hitta en del av båda sorterna och har i flera dagar haft lyxen att få färska blåbär i frukostfilen. Jag gjorde även en blåbärspaj av lite hälsosammare modell utan vitt socker, smör eller mjöl. Den blev mycket god och gick åt innan jag hann fota den! 


Jag gick inte efter något recept utan blandade det jag hade hemma; rågflingor, havremjöl, mandelmjöl, kanel, kardemumma, kokosflingor,
honung och kokosolja. Jag blandade ihop allt till en smuldeg och strödde över blåbären och gräddade sedan ca 15-20 min. 

Av blåbären gjorde jag även en liten raw-food bakelse, utan socker, mjöl eller mjölkprodukter och med en hel del ingredienser som är bra för kroppen som exempelvis nötter, kakaosmör och såklart blåbären som är rika på antioxidanter. Jag tänkte dela med mig av receptet på de små blåbärsbakelserna imorgon och även berätta mer om kakaosmör och vad det används till :-)

/Camilla 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar