tisdag 24 februari 2015

Glutenfri grönkål- och ädelostpaj

Grönkål är en favorit i mitt kök. Jag brukar ha den som tillbehör till maten istället för sallad och steker den ofta krispig i lite olja. Ibland droppar jag över lite balsamvinäger, smular över lite fetaost och toppar med pinjenötter och granatäpplekärnor. Så gott och vackert!



Vid ett par tillfällen har jag gjort grönkålspaj och har nu hittat ett recept som är svårslaget. Bottnen till pajen är glutenfri och är otroligt smakrik och perfekt krispig. Receptet kommer från Tv programmet "Go'kväll" och skaparen är Susanne Jonsson, här är hennes recept:

http://www.svt.se/gokvall/recept/mandelpaj-med-gronkal-och-adelost

Jag har inte ändrat så mycket, receptet är riktigt bra som det är.





Grönkålspaj ca 6 portioner




  • Pajdegen:





    • 5 dlmandelmjöl, går att byta ut delvis mot andra mjölsorter
    • 1 dlsesamfrö
    • 1,5 mskfiberhusk
      1 tsk salt
      75 g smör i bitar
      1 ägg

      Fyllning:
    • 150 gfärsk svamp, jag tog trattkantareller från frysen som jag först tinade upp 
    • 150 ggrönkål, i bitar
    • 1 strödlök, skivad
    • 140 gädelost




    • Äggstanning: 
    • 3 stägg
    • 2 dlmjölk
    • 1 tsksalt
    • 0,5 tsksvartpeppar







    • Mixa ihop mandelmjöl, sesamfrö, fiberhusk, salt och smör i matberedare. Tillsätt ägg och mixa slätt. Tryck ut degen i en stor pajform cirka 28 cm i diameter eller 6-7 små pajformar. Ställ i kyl 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader, förgrädda pajerna i ugnens nedre del 10 minuter för små, 20 minuter för stor paj. Låt svalna och förbered fyllningen (nedan).
    • Fräs svamp i smör tills all vätska kokat bort. Lägg i grönkål och lök, fräs tills de mjuknar. Låt svalna. Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop samtliga ingredienser till äggstanning. Fyll pajskalet med svampfräset, smula på ost och häll på äggstanning. Grädda i ugnens nedre del till pajerna fått vacker färg och äggstanningen stannat. Det tar cirka 20 minuter för små, 30-40 minuter för en stor. Servera med blandad sallad. 













    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar