tisdag 8 maj 2018

Röd linsgryta med kokosmjölk


Några ord om vegetarisk mat

Vegetariska grytor. För några år sedan hade jag nog inte tyckt att det lät så spännande och hade nog hellre gått på ett säkrare kort, som en kycklinggryta eller en chili på till exempel högrev. Men ju mer vegetarisk mat jag lagar desto godare tycker jag att det är. Det gäller att våga krydda och smaksätta ordentligt och gärna ha en god sås eller röra till. Smaksättare som citron, lime och färska örter fungerar utmärkt i grytor och de torkade kryddorna kan varieras beroende på vilken typ av gryta det är. Favoriter som spiskummin, koriander, chili och ingefära går alltid hem och just de kryddorna har jag använt i receptet nedan.

Jag tycker att jag får en lättare magkänsla av vegetarisk mat och känner mig inte trött på det sätt som man kan göra efter en tung kötträtt (då kroppen får jobba hårt med att smälta köttet och det mesta av energin går till det) Här kommer receptet på en gryta som har blivit en stor vardagsfavorit här hemma och som vi ofta svänger ihop eftersom den är så smidig att göra och görs på ingredienser som vi ofta har hemma. Dessutom går det utmärkt att variera grönsakerna och ta det som finns i kylen.



Röd linsgryta med kokosmjölk 

4 pers

Ingredienser: 

2 morötter, skurna i mindre bitar
1 röd paprika, skuren i mindre bitar
1 stor gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
färsk ingefära, en liten bit
4 dl röda linser
en burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
en burk kokosmjölk
2 dl vatten
2 tsk torkad koriander
1 tsk torkad spiskummin
1 krm kanel
0,5 tsk salt
1 tsk grönsaksbuljong
eventuellt en bit färsk chili, hackad
rapsolja till stekning
lime till servering och eventuellt en klick turkisk yoghurt

Servera gärna med råris eller durrakorn

1. Fräs morot, paprika, lök, vitlök och ingefära (+ eventuellt chili)  i rikligt med olja.
2. Tillsätt koriander, spiskummin, kanel och buljong.
3. När grönsakerna börjat mjukna tillsätter du krossad tomat, tomatpuré, kokosmjölk, vatten och linser och rör om. Låt småkoka under lock ca 30 minuter, rör om då och då så den inte bränner fast i botten.
4. Salta efter smak och pressa över lime strax innan servering. Servera med en klick turkisk yoghurt och råris/ris eller durrakorn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar