måndag 28 december 2015

Tranbärs- och granatäpplemojito

Julen börjar så sakteligen lämnas bakom oss och istället kan vi börja se fram emot det nya året! 

Jag har haft en härlig jul med firande med familj och släkt och har laddat batterierna ordentligt. Har gått långa promenader, ätit gott (kanske lite väl mycket av det goda!) och inte ställt väckarklockan på mornarna :-) 

Jag tycker mycket om det lugn som jag brukar känna när jag vaknar på juldagens morgon. Julafton är över och nu finns inga måsten, jag kan bara vara. Lugnet håller i sig genom mellandagarna och en bra bit in på det nya året. 

En god drink att fira in nya året med är denna med smak av granatäpple, tranbär, lime och mynta. Receptet ska ses som en inspiration och måtten är på ett ungefär. Jag hade ett recept som jag utgick ifrån men det smakade för mycket rom för min smak så jag lade till lime och lite vodka samt ökade på bubbelvattnet. Eftersom jag provade mig fram tog jag inga mått. Jag gjorde också några av drinkarna alkoholfria vilket såklart påverkar den totala mängden alkohol. Här kommer en grund att utgå ifrån, smaka er fram! 


6 personer 
3,5 dl mineralvatten + eventuellt 2 dl mer vid servering 
150 g torkade tranbär (grovt hackade)
6 cl vit rom 
8 - 12 cl vodka (efter smak)
1 näve myntablad
saft av en-två lime
ca 0,5 dl granatäpplekärnor 
Tranbärsdryck eller outspädd flädersaft för alkoholfritt alternativ 

Koka upp mineralvattnet och lägg tranbären i en mixer, häll över det kokande vattnet. Låt dra ca 10 minuter. Mixa till en puré. Om du ska göra några drinkar alkoholfria, lägg över en del av purén i en skål. Tillsätt rom till purén i mixern och mixa ihop igen. Detta kan förberedas dagen innan. 

Muddla granatäpple och mynta i en mortel för att få ut smakerna. Fördela i glasen. Tillsätt tranbärsmixen i glasen och rör om. Om några ska vara alkoholfria är ett bra tips att de glasen är i en annan modell så de ej blandas ihop. Tänk på att en del av tranbärspurén innehåller vit rom! 

Häll på vodka i de glas som ska vara med alkohol. Pressa i lime i alla glas. Häll i tranbärsdryck eller flädersaft i de alkoholfria drinkarna. Fyll eventuellt upp glasen med mer mineralvatten eller mer vodka, här gäller det att smaka av! Häll i is i glasen, gärna krossad, och servera! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar