lördag 12 december 2015

Chokladkola med mörkt chokladöverdrag

Det är lördag och just den här helgen har jag få saker inplanerade. Med andra ord en perfekt helg att ägna åt lite bakning och julgodistillverkning :-) 


Jag gillar även att teckna, måla och pyssla så har ägnat en stund åt att göra egna julkort, vilket jag gör varje år. Det är den ultimata avkopplingen för mig och många timmar kan gå utan att jag reflekterar över det. Ett litet smakprov på mina julkort och tips på hur du kan göra dina egna kommer upp här på bloggen inom kort. 

Tillbaka till julgodiset, jag gjorde himmelskt goda chokladkolor doppade i mörk choklad och toppade med flingsalt. En perfekt kombination och jag har faktiskt inte tänkt tidigare på att man kan doppa kola i choklad. Den blir otroligt mycket vackrare på det sättet och smakmässigt blev den också ännu godare! Receptet har jag tagit ifrån Fridas bakblogg, länk här till hennes blogg: 



Jag gjorde en liten förändring i mitt recept och tempererade den mörka chokladen för att den skulle bli blank och inte smälta lika snabbt i händerna. Om du inte vill temperera går det bra att bara smälta chokladen men se till att den inte blir för varm när du ska doppa, då smälter kolan lätt och dessutom blir chokladen lite grå och tråkig i färgen. 32 grader är en perfekt dopptemperatur. Om chokladen hinner svalna och stelna till medan du doppar ställer du den bara över vattenbadet igen några sekunder så att den får bra konsistens igen. 


Recept till ca 30-40 kolor: 

3 dl vispgrädde 
1,5 dl socker 
1,5 dl farinsocker 
1 dl mörk sirap 
0,5 dl kakao 
0,5 tsk finkornigt havssalt eller flingsalt 
20 g smör 
200 g mörk choklad 
Lite flingsalt till dekoration 

Blanda samman alla ingredienser utom den mörka chokladen och smöret i en ganska vid tjockbottnad kastrull. 

Låt koka upp och koka på medelvärme till en temperatur på 125 grader, rör i botten då och då så det inte bränns fast. 

Rör ner det rumstempererade smöret och blanda tills slätt. Häll över den varma smeten i en fyrkantig pajform eller liknande som du klätt med bakplåtspapper. Ta en form som inte är så stor, om du inte vill ha en ganska tunn kola såklart. 

Låt smeten stelna några timmar i rumstemperatur. Jag behövde även ställa in min kola en timme i kylen eftersom den var för kletig när jag skulle skära i den. Skär den i jämnstora bitar. 

Smält 200 g mörk choklad försiktigt över vattenbad, rör med en mjuk slickepott. Låt chokladen komma upp i en temperatur på ca 48-51 grader. 

Ta skålen med chokladen och sänk ner i ett svalt vattenbad (var noga med att inget vatten hamnar i chokladen) och rör noga med slickepotten även längs kanterna så att all choklad får samma temperatur. Den ska svalna till ca 28 grader. 

När den har gjort den ställer du tillbaka skålen över vattenbadet en kort stund och låter temperaturen stiga till ca 32 grader medan du rör hela tiden. Nu är chokladen tempererad och du kan doppa kolorna. Ta hjälp av en gaffel och skaka av överbliven choklad, ta sedan en kniv och dra av kolan från gaffeln på ett bakplåtspapper. Strö över flingsalt när chokladen stelnat litegrann. Klart! Kolan kan förvaras i kakburk i rumstemperatur men jag föredrar att ha dem i kylen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar