söndag 13 december 2015

Lakrits- och apelsinglögg och lite julpyssel

Att göra egen glögg är betydligt enklare än vad man kan tro, åtminstone trodde jag att det skulle vara svårt och ta lång tid innan jag började göra egen för några år sedan. Jag brukar prova en ny smak varje år. Förra året var det en fräsch äppleglögg och i år blev det en klassisk vinglögg men med smak av lakrits och apelsin. 




Jag måste säga att årets variant var en riktig fullträff och alla som smakat har tyckt att den är fantastiskt god! Lakritstonen går bara att ana och det var faktiskt ingen som kunde gissa att det är lakrits i. För dig som är lakritsfrälst kan jag därför rekommendera att du ökar lite på lakritspulvret. Receptet är från Elle mat och vin. I den senaste tidningen hittade jag massor av bra recept för glöggminglet och nu till julen. 


Gör denna glögg, du kommer inte att ångra dig! Jag älskar dofterna som sprider sig i hemmet när glöggen värms. Det doftar varmt och kryddigt och julkänslan sprider sig hemma. 

Tänk på att glöggen ska mogna i rumstemperatur 2-3 dagar, bortsett från det går den mycket snabbt att göra. 

Lakrits- och apelsinglögg 

2 dl vatten
2 apelsiner (saft och rivet skal) 
2 dl strösocker
1 tsk fint lakritspulver (finns i bakhyllan i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker) 
1/2 tsk äkta vaniljpulver
2 tsk hel kryddnejlika 
2 kanelstänger
1 1/2 liter rödvin 

Koka upp vatten, apelsinsaft, skal, socker, lakritspulver, vaniljpulver, kryddnejlika och kanel. Låt allt sjuda på svag värme cirka 5 minuter och häll sedan i rödvinet. Värm tills den nästan börjar sjuda, vid 80 grader. 

Låt svalna och täck kastrullen med plastfolie och låt stå i rumstemperatur 2-3 dygn. När den ska serveras, sila bort kryddorna med finmaskig sil. Värm försiktigt utan att den börjar koka. 




Jag har pysslat med julkort denna helg och tänkte komma med lite tips för den som är intresserad! Själv älskar jag att måla med akvarellfärg men en svart tuschpenna kommer man också långt med. Tillsammans med ett fint papper, mönstrat julpapper, klistermärken, stämplar och stämpeldyna samt lite glitterlim är du redo att göra fina kort! 

Jag brukar använda ett mönstrat julpapper som bakgrund, klippt i lagom julkortstorlek. Sedan har jag ett lite tjockare vitt papper som jag klipper ut i mindre storlek så att det går att klistra fast på det mönstrade pappret som då fungerar som en ram runt. 

På det vita pappret målar eller tecknar jag det motiv jag vill ha. Den som inte är konstnärligt lagd kan klippa ut fina motiv ur tidningar eller till exempel ta fina bokmärken och klistra fast. Sedan dekorerar jag med klistermärken, glitterlim och skriver en julhälsning med bokstavsstämplar eller för hand. Granit har fina bokstäver i två olika storlekar samt svart stämpeldyna. Det blir otroligt fint att skriva! 

Att stämpla bokstäver fungerar även utmärkt när man ska göra etiketter till julklapparna! Det blir mycket mer personligt än de färdiga etiketterna som finns att köpa. Köp etiketter i papper med hål i, finns ofta i flerpack. Stämpla din text och ta ett snöre som du sticker in genom hålet och sedan knyter fast runt paketet. Klart! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar