fredag 13 november 2015

Lyxig havregrynsgröt med kokosmjölk och kardemumma

För mig är gröt den bästa starten på morgonen. Jag håller mig mätt länge och håller magen i bra form, särskilt eftersom jag även har i ca en matsked psylliumfrön i gröten när den kokas. 


Psylliumfrön är små, svarta frön där fröskalet innehåller 85% kostfibrer. De håller magen i trim och är mycket bra för personer med trög mage eller förstoppning. Man kan köpa fröna både krossade och hela, jag föredrar dem hela. 

Just den här morgonen ville jag lyxa till min gröt lite extra. I vanliga fall brukar jag nästan alltid koka gröten med havremjölk istället för vatten. Bara den lilla skillnaden tycker jag gör mycket för smaken. Idag bytte jag ut hälften av havremjölken mot kokosmjölk. Jag mortlade också lite kardemumma och tillsatte. Mums så god den blev! Helt klart en favorit som kommer att göras igen! 

Lyxgröt, en person 

1 dl havregryn 
1 dl havremjölk (eller annan valfri mjölk) 
1 dl kokosmjölk (jag använde som vanligt Garants rosa) 
1 färsk dadel, delad i småbitar 
Ca 1 krm färskt mortlad kardemumma 
Lite salt 
1 msk psylliumfrön 

Koka ihop alla ingredienserna i en kastrull på medelvärme några minuter. Toppa med tex skivad sharon och pumpakärnor samt en blanding av lite kokosmjölk och havremjölk. Självklart går det bra att toppa med andra saker, som bär, banan och andra nötter. Sockrade produkter tycker jag att man kan undvika till vardagsfrukost, välj gärna en annan topping än sylt. 

Trevlig helg till er alla! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar