onsdag 25 januari 2017

Snacksbollar av sötpotatis

Jag hittade receptet på dessa sötpotatisbollar (eller snarare pluttar, eftersom de inte blev runda) här. Perfekta som plockmat till min bebis! Något för honom som tränar på att äta själv att sitta och pilla med medan middagen förbereds. Dock upptäckte jag att några slank ner även i min mage medan jag stod och rörde i grytorna så de passar inte bara för småttingar. Jättegoda! Mjuka inuti och lite krispiga på ytan... Om de inte ska serveras till en bebis går det bra att tillsätta lite salt i smeten.

Om du förbereder sötpotatisen dagen före går de snabbt att göra. Jag rostade en stor sats i ugnen, puréade den och frös in purén som blev över. Alltid bra att ha till att blanda i pannkakssmet, som soppgrund etc. De bollar som eventuellt blir över går att frysa in och ta fram efter behov. I så fall, låt dem gärna tina upp långsamt i kylen och serveras kalla eller rumstempererad eftersom de lätt kan bli lite sega och hårda på ytan om de värms upp igen.




Recept till ca 12 bollar/pluttar:

1 stor ekologisk sötpotatis eller 2 mindre 
1 ekologiskt ägg
1 krm kanel 
1 krm gurkmeja (kan uteslutas men gurkmeja har en härlig gul färg) 
ca 1,5-2 dl ströbröd   

Rosta sötpotatisen i ugnen på 200 grader i ca 35-40 minuter beroende på hur stora potatisarna är. Du behåller skalet på och gör bara ett långt snitt längs med varje potatis.

Skrapa ur köttet ur skalet och mixa till en slät puré. Låt svalna lite. Vispa upp ett ägg och blanda purén med ägg, ca 1 msk ströbröd, kanel och gurkmeja. Det blir en ganska lös smet men ska gå att forma någorlunda till bollar (jag fick använda en sked för de var så pass kladdiga att de fastnade i händerna, kanske är det bättre att försöka göra dem något mindre kladdiga). Klicka ut bollar på ett fat där du hällt ut ströbröd och rulla runt dem i ströbrödet med hjälp av skeden. Lägg på bakplåtspapper och grädda i 15 minuter på 250 grader tills de får fin färg. Låt svalna lite och skär upp i mindre bitar om du ska låta din bebis plocka med dem. Kan ges från ca 10 månaders ålder. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar