torsdag 19 maj 2016

Fräscha sommarsallader

Nu var det ett tag sedan mitt senaste inlägg. Jag har fullt upp med den nya familjemedlemmen som nu hunnit bli 7 veckor gammal! Lite bilder på honom kommer längre ned. 

Dagarna går fort med en liten bebis och jag prioriterar att vara med honom framför matlagning. Men en del matlagning blir det förstås. Vi testar faktiskt Linas matkasse (flexitarian) nu under en period och är mycket nöjda med framförallt hennes val av grönsaker och goda, enkla såser. 

Att äta mycket frukt och grönsaker och få i sig bra med vitaminer, mineraler och antioxidanter känns extra viktigt nu när sömnbristen tär på kroppen och amningen suger ut mycket av näringen jag får i mig. Jag väljer näringstäta grönsaker och rotfrukter som morot, spenat, broccoli, blomkål och ekologiskt så långt det går. Nu när det börjar närma sig sommar känns fräscha och lätta sallader som ett säkert kort.



Med en bas av någon sorts gryn så som mathavare, quinoa etc samt bönor/linser och en topp av blandsallad, babyspenat, morot, tomat samt fetaost, halloumi eller parmesan blir det en fin vegetarisk sallad! Lägg till egna valfria favoriter som du har hemma. På så sätt tar du vara på det du har i kyl och skafferi. Avsluta med färska örter som basilika eller timjan och ringla över en god dressing med olivolja, citron och vinäger så blir det en riktigt god måltid! Och känslan efter att man ätit den är belåtenhet och en behaglig mättnadskänsla. Sätt igång att göra sallader! Perfekt picknickmat också. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar