fredag 8 april 2016

Choklad och gojibär granola

Granola går åt i stora mängder hemma hos oss då vi till frukost oftast äter yoghurt, fil eller smoothie som vi toppar med granola och färska bär eller frukt. Min favorit är en klassisk variant med mycket kanel men den här med smak av choklad är också mycket god! Det är roligt att variera sig lite. Här kommer receptet: 

1 liter gryn, till exempel havre, rågflingor eller dinkelflingor 
1 dl sötmandel
2 dl cashewnötter eller andra nötter
2 dl pumpakärnor 
1 dl honung 
2 msk kakao av god kvalitet 
1 dl kokosolja 
2 dl kokosflingor 
1 dl gojibär eller torkade blåbär, tranbär etc 

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda grynen med nötterna och kakao. Smält kokosolja och honung i en kastrull och blanda med grynen och nötterna. Rosta granolan i cirka 25 minuter, rör om då och då och passa så den inte bränns. Ta ut och låt svalna, det är då den blir crunchy. Blanda i kokosflingor och gojibär. Klar! 

För drygt en vecka sedan blev jag mamma för första gången, en helt underbar känsla! Jag kommer att vara hemma runt ett år och ta hand om min son. Matlagning och bakning kommer såklart fortsätta vara en stor del av min vardag. Kanske delar jag med mig mer om mitt liv med barn också så att bloggen får lite nytt innehåll :-) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar