söndag 18 mars 2018

Glutenfritt saftigt bröd samt knaprig granola

Hej på er!

Jag har lite problem med min blogg då det stundtals inte går att logga in. Idag har jag dock lyckats och tänkte lägga upp två recept som jag blev mycket nöjd med; ett saftigt och gott glutenfritt bröd och en rostad granola med bovete, gryn, kokos och dadlar.




Brödreceptet är i original ifrån boken "Baka glutenfritt" men jag har gjort om det lite. Det är ett bröd som är gott och saftigt och håller sig bra i flera dagar om det förvaras i plastpåse. Näringsmässigt skulle jag säga att det inte är i topp eftersom det innehåller potatismjöl som inte är speciellt näringstätt. Men alla gryn och frön som finns i brödet väger upp näringsvärdet. Likaså nyponskalmjölet som innehåller mycket antioxidanter och ger brödet en fin syrlighet samt fin färg.



Ett bröd:

400g filmjölk
1 dl grekisk yoghurt eller havremjölk
50g flytande honung eller agave
1/2 dl olja
75g potatismjöl eller majsstärkelse
20g majsmjöl eller vitt rismjöl
70g glutenfria havregryn
75g hirsflingor (rågflingor kan också användas men då blir det inte glutenfritt)
1/2 dl psylliumfrön
1 dl solrosfrö eller pumpafrön
10g fiberhusk
1/2 tsk salt
1 msk bikarbonat
30g nyponskalmjöl
1/2 dl russin, torkad aprikos eller torkade fikon

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop filmjölk med grekisk yoghurt och eller havremjölk samt honung/agave och olja. I en annan bunke blandar du alla torra ingredienser. Rör sedan samman alltihop och tillsätt eventuellt lite mer havremjölk om degen är lite torr, den ska vara rejält kladdig. Klicka över i en limpform som du smort med lite olja. Strö över lite havregryn och sätt in i mitten av ugnen ca 1 timme. Ta ut och låt svalna i sin form innan du försiktigt lirkar ur det. Förvara lufttätt.





Nu över till nästa recept! Hemrostad granola lyxar till vilken frukost som helst och passar både i fil, strödd över smoothie i skål eller på chiapudding. Jag har hittat en granola i butik som är så god att det känns lockande att köpa den istället för att göra egen, märket heter Chelsies och granolan innehåller 100% ekologiska ingredienser som rostas på Södermalm.  Men smakar det så kostar det såklart och med tanke på hur mycket granola som går åt hemma hos oss blir det inte hållbart att köpa en förpackning på 400g för runt 70kr... Därför gjorde jag ett försök att efterlikna den granolan hemma! Jag använde i stort sett samma ingredienser som den innehåller även om det såklart inte går att få till mängderna rätt. Resultatet blev en mycket krispig och god granola som vi säkert kommer att göra igen, även om Chelsies variant med kakao nog får ätas på helger när vi vill lyxa till frukosten lite ytterligare.

Jag gjorde ytterligare ett experiment med granolan eftersom jag ville testa att rosta den läääänge men på väldigt låg värme för att näringsämnena skulle behållas optimalt. Därför satte jag ungen på 70 grader och lät granolan stå inne i nästan 5 timmar medan jag rörde om då och då. Dock måste jag säga att jag är lite besviken på resultatet, för mig är det viktigt att granolan får lite färg och lite rostad smak. Denna var dock färglös efter 5 timmar och doftade inte så mycket. Jag valde därför att höja ugnsvärmen de sista 20 minuterna till 150 grader och då fick den snabbt en gyllene färg med härlig doft av kanel.

Jag kan inte säga hur den långa rostningen påverkade slutresultatet, men granolan blev otroligt krispig och perfekt i konsistensen så det är klart att det  kan ha haft en effekt att den stod inne så länge. Dadlarna blev också perfekt mjuk-krispiga i konsistensen vilket jag inte tror att de hade blivit om jag hade haft hög värme från början, då är risken att de hade blivit mer åt det hårda hållet. Ha därför med det i beräkningen när ni gör granolan. Jag rekommenderar att om man inte har bråttom testa att rosta på låg värme minst en timme och sedan höja värmen för att få fin färg.

Granolan innehåller en hel del bovete som är en ört som innehåller mycket fosfor och magnesium samt är lättsmält för magen. Havregryn, mandlar och frön bidrar med en bra mättnadskänsla samt ytterligare vitaminer, mineraler och antioxidanter.




Granola med helt bovete, gryn, kokosflakes och dadlar: 

Ca 2 dl helt bovete (först blötlagt i en skål med vatten över natten)
7 dl havregryn
1 dl grovhackade eller hela mandlar
1 dl solrosfrön eller pumpafrön
0,5 dl chiafrön
1 dl kallpressad kokosolja
0,5-1 dl honung
0,5 msk kanel
en nypa havssalt
eventuellt 1-2 msk kakao (jag tog inte det den här gången men ska testa nästa gång)
4 hackade dadlar

torkade granatäpplekärnor och rostade kokosflarn tillsätts när den svalnat

Skölj bovetet noga. Blanda ihop med havregryn, nötter och frön samt chiafrön och kryddor. Blanda kokosolja med honung i en kastrull och värm sakta på låg värme tills flytande. Blanda ihop med grynblandningen. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen antingen först under en längre tid (1-5 timmar) på låg värme runt 70-100 grader med omrörning då och då för att sedan de sista 20 minuterna höja till 150 grader. Eller om du har mer bråttom rosta direkt på 150 grader 15-25 minuter tills det börjar dofta gott och får fin gyllene färg. Blanda eventuellt med torkade granatäpplekärnor och rostade kokosflarn. Förvara i fin glasburk som får stå framme och pryda ditt kök.


Ha en skön söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar