lördag 15 oktober 2016

Två sorters smoothie med mango och blåbär

Godmorgon!

Helgfrukostarna är alltid speciella för mig och jag njuter verkligen! Förra helgen gjorde jag två olika smoothies som jag hällde upp i glas så att det blev två lager, ser snyggt ut och är gott med smakvariation. Den ena smoothien smakade mango och den andra blåbär. Båda laktosfria och sockerfria samt fulla med nyttigheter.

Eftersom vi har en liten 6-månadersbebis här hemma som vi gärna vill ska kunna smaka på det vi äter är smoothien anpassad till att passa bebisar. Han älskade båda dessa som vi serverade till honom med sked.




Mangosmoothie:

Till 2 mindre vuxenglas och 1 miniglas till bebis från ca 6 månaders ålder

1 mogen ekologisk mango eller motsvarande mängd fryst ekologisk mango
1-2 väl mogna ekologiska bananer, antingen färska eller frysta
(jag har alltid mogen eko banan i frysen som jag skalat och skurit i bitar)
1-2  dl ekologisk havremjölk eller kokosmjölk
1 tärning aprikospuré (se mitt nästa inlägg)
1 krm äkta vaniljpulver eller skrapad vaniljstång
1 msk kokosolja
1 msk ekologisk riven kokos

Mixa allt slätt i en blender eller med stavmixer! Smaka av och justera mängd utifrån önskad konsistens

Blåbärssmoothie:

Till 2 mindre vuxenglas och 1 miniglas till bebis från ca 6 månaders ålder

1-2 väl mogna ekologiska bananer, färska eller frysta
2 dl frysta blåbär
1-2 dl ekologisk havremjölk eller kokosmjölk
1 tärning aprikospure´
1 krm kardemumma
1 msk kokosolja

Mixa allt slätt i en blender eller med stavmixer! Smaka av och justera mängd utifrån önskad konsistens.

Trevlig helg!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar